Reglement Klaverjas Drive.
Spelregels
Er wordt gespeeld volgens het Amsterdamse systeem met verplicht troef maken:
- Er wordt gespeeld over 16 rondes
- De speler links van de deler maakt verplicht troef
- Iedere speler bekend kleur
- Als troef gevraagd wordt, moet je overtroeven als je kan
- Heb je niet een kaart van de gevraagde kleur, moet je troeven, maar je hoeft niet te troeven als de slag aan je maat ligt.
- Je mag niet ondertroeven, tenzij je kleur moet bekennen, of niets anders hebt dan troefkaarten
- Er wordt niet gespeeld met roem in de hand
- Roem:
- 3 opvolgende kaarten: 20 roem
- 4 opvolgende kaarten: 50 roem
- 4 gelijke kaarten: 100 roem
- Stuk (heer / vrouw) van troef: 20
- Stuk roem komt bovenop eventuele roem voor 3 of 4 volgende kaarten.
- Het team dat roem gemaakt heeft moet minimaal de helft + 1 punten van het aantal punten van de spelronde hebben (162 plus roem). Wordt de helft niet gehaald, gaan alle punten naar de tegenpartij. (nat gaan). Team dat het niet haalt krijgt 1 kruis.
- Pit halen. Lukt het een team om alle 8 slagen te pakken, dan speelt een team een pit. Het team krijgt 162, eventuele roem en 100 punten extra. De tegenstander krijgt 2 kruizen.
- Er mag niet gekraakt worden.
- De punten worden in totaal geteld. Niet gedeeld door 10.
- Een team dat verzaakt (niet bekend, of niet troeft) gaat “nat” (alle punten naar de tegenstander) en krijgt ook 100 strafpunten tegen. Ook krijgt het team 3 kruizen.
Bepalen winnaar
De avond winnaar wordt bepaald op de volgende manier:
- Elk team mag één spelronde wegstrepen als er vier gespeeld zijn.
- Het team dat de meeste spelrondes gewonnen heeft wint. Indien gelijk dan:
- Wint het team met het minst aantal kruizen. Indien gelijk dan:
- Wint het team met het grootste aantal winstpunten (punten voor min punten tegen over de 3 spelrondes). Indien gelijk dan:
- Besluit de wedstrijdleiding hoe de winst bepaald wordt.
De seizoenwinnaar wordt bepaald op de volgende manier:
- Teams die drie avonden meegespeeld hebben doen mee voor de seizoenwinst.
- Elk team mag één spelavond wegstrepen als er vier gespeeld zijn.
- Het team dat de meeste spelrondes gewonnen heeft over 3 avonden wint. Indien gelijk dan:
- Wint het team met het minst aantal kruizen over 3 avonden wint . Indien gelijk dan:
- Wint het team met het grootste aantal winstpunten (punten voor min punten tegen over de 3 avonden). Indien gelijk dan:
- Bepaald de wedstrijdleider hoe de winst bepaald wordt.